DRESSING THE SACRED:
Medallion Silks and their Use in Western Medieval Europe
Medallion Silks and their Use in Western Medieval Europe
Medieval Clothing and Textiles 15
Edited by Robin Netherton, Gale R. Owen-Crocker, Monica L. Wright
101-136
IMPORTANT :ALL PICTURES ARE UNDER COPYRIGHTS.
TOUTES LES PHOTOS SONT SOUS COPYRIGHT.
(Exceptions: Pomposa, Henry the Lion)
Illustrations for the article published in Medieval Clothing and Textiles.
I wish to thank Boydell and Brewer, the publisher, and Monica Wright, ed. for accepting this opportunity to publish the colour versions of the photographs from my article as well as pictures that I can only show here, in my personal blog. It is also possible to add some other pictures.
It may be unusual, but why not trying the opportunities offered by the internet?
Les photos présentées ici sont les illustrations de l'article publié dans Medieval Clothing and Textiles.
Je tiens à remercier Boydell and Brewer, l'éditeur, et Monica Wright, la directrice de publication, pour avoir accepté cette opportunité de publier les versions couleurs des photographies de mon article, ainsi que des images que je ne peux que présenter ici, sur mon blog personnel. Il est aussi possible d'ajouter d'autres photos.
Cela peut sembler inhabituel, mais pourquoi ne pas essayer les opportunités offertes par internet ?
First of all, errata:
- In the article, I mention a silk fabric which is in Klosterneuburg, Austria, which is not a medallion. It seems that new studies date this fabric from the 14th c. (2d third of the century) and not from the 13th.
- The Bitonto griffin is supposed to come from the pre-romanesque cathedral, which means it could date from the 11th c. and not from the 12th.
Avant toute chose, des errata :
- Dans l'article, je mentionne une soie se trouvant à Klosterneuburg, en Autriche (il ne s'agit pas d'une soie à médaillons). Il semble que de nouvelles études datent cette étoffe du XIVe siècle (2e tiers) et non du XIIIe.
- Le griffon de Bitonto est supposé appartenir à la cathédrale préromane, ce qui veut dire qu'il pourrait dater du XIe siècle, et non du XIIe.
ORIGINS OF THE ARCHAEOLOGICAL SOURCES
ORIGINES DES SOURCES ARCHEOLOGIQUES
Shrouds and Relics/Suaires et Reliques
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Les photos présentées ici sont les illustrations de l'article publié dans Medieval Clothing and Textiles.
Je tiens à remercier Boydell and Brewer, l'éditeur, et Monica Wright, la directrice de publication, pour avoir accepté cette opportunité de publier les versions couleurs des photographies de mon article, ainsi que des images que je ne peux que présenter ici, sur mon blog personnel. Il est aussi possible d'ajouter d'autres photos.
Cela peut sembler inhabituel, mais pourquoi ne pas essayer les opportunités offertes par internet ?
First of all, errata:
- In the article, I mention a silk fabric which is in Klosterneuburg, Austria, which is not a medallion. It seems that new studies date this fabric from the 14th c. (2d third of the century) and not from the 13th.
- The Bitonto griffin is supposed to come from the pre-romanesque cathedral, which means it could date from the 11th c. and not from the 12th.
Avant toute chose, des errata :
- Dans l'article, je mentionne une soie se trouvant à Klosterneuburg, en Autriche (il ne s'agit pas d'une soie à médaillons). Il semble que de nouvelles études datent cette étoffe du XIVe siècle (2e tiers) et non du XIIIe.
- Le griffon de Bitonto est supposé appartenir à la cathédrale préromane, ce qui veut dire qu'il pourrait dater du XIe siècle, et non du XIIe.
ORIGINS OF THE ARCHAEOLOGICAL SOURCES
ORIGINES DES SOURCES ARCHEOLOGIQUES
Shrouds and Relics/Suaires et Reliques
Fig. 5.1: Shroud of St. Germain, Byzantine silk (tenth or eleventh century; Musée-Abbaye Saint-Germain, Auxerre). Suaire de St Germain, soie byzantine, Xe ou XIe siècle.Photo: Tina Anderlini. |
Assumption, linen fragment (7th c., Musée de Sens, Treasury) NOT PUBLISHED. Assomption, fragment de lin. NON PUBLIE. Photo: Musées de Sens - E. Berry |
Assumption, linen fragment (7th c., Musée de Sens, Treasury) NOT PUBLISHED. Assomption, fragment de lin. NON PUBLIE. Photo: Tina Anderlini |
Almond shape medallion from the shroud of st Victor (8th century, Musée de Sens, Treasury) NOT PUBLISHED. Médaillon en forme d'amande du suaire de st Victor. NON PUBLIE. Photo: Tina Anderlini |
Senmurv, Persian (?) silk (7th to 8th c., London, Victoria and Albert Museum) NOT PUBLISHED. Semurv, soie perse (?), (VIIe-VIIIe siècle). NON PUBLIE. Photo: Victoria and Albert Museum |
Embroidered garments/Vêtements brodés
ICONOGRAPHICAL EVIDENCES
TEMOIGNAGES ICONOGRAPHIQUES
Influence of medallion silks on decoration
Influence des soies à médaillon sur les décorations
Cloister of the cathedral of Monreale, Sicily, and detail (12th c.) NOT PUBLISHED. Photo: Fabien Piriou |
Cloître de la cathédrale de Monreale, Sicile, et détail (XIIe siècle). NON PUBLIEE. Photo: Fabien Piriou |
Oculus, Mazulo's Atrium, Pomposa Abbey (11th c.) NOT PUBLISHED. Oculus, Atrium de Mazulo, abbaye de Pomposa (XIe siècle). NON PUBLIE. Photo: Giulio Cordignano (Wikimedia Commons) |
June, floor mosaic, Tournus Cathedral, France (12th c.) NOT PUBLISHED. Le mois de juin, pavement de la cathédrale de Tournus (XIIe siècle). NON PUBLIE. Photo: Tina Anderlini |
Ceiling from Roger II's apartment (12th c., Palermo, palazzo dei normanni). NOT PUBLISHED.Plafond des appartements de Roger II (XIIe siècle). NON PUBLIE. Photo: Tina Anderlini. |
Mosaic from the Palatine Chapel (12th. c., Palermo, palazzo dei normanni). NOT PUBLISHED. Mosaique de la chapelle palatine (XIIe siècle). NON PUBLIE. Photo: Tina Anderlini. |
Medallion silks on fabrics in art
"Trompe-l'oeil"
Imitation of hanging with medallions (before 8th c. Rome, Santa Maria Antiqua) NOT PUBLISHED. Imitation de tenture avec médaillons (avant le VIIIe siècle). NON PUBLIE. Photo: Tina Anderlini |
Funerary use and Furnishing
Usage funéraire et "Décoration"
Garments
Vêtements
Fig. 5.11: St. Clare, from the Kamp-Bornhofen Triptych (1415; LVR-LandesMuseum, Bonn). Sainte Claire, du triptyque de Kamp-Bornhofen Photo: LVR-LandesMuseum Bonn, Jürgen Vogel. |
Fig. 5.12: Detail of fig. 5.11. Photo: Tina Anderlini |
Fig. 5.13: Detail of the Majesté Batlló [Batlló Crucifix] (twelfth century; Museo Nacional d’Art de Catalunya, Barcelona). Détail de la Majesté Batlló (XIIe siècle) Photo: Catherine Besson. |
King Solomon, cathedral of Otranto (1166) NOT PUBLISHED. Le roi Salomon, cathédrale d'Otrante. NON PUBLIE. Photo: Tina Anderlini |
Alexander, cathedral of Otranto (1166) NOT PUBLISHED. Alexandre, cathédrale d'Otrante. NON PUBLIE. Photo: Tina Anderlini |
Funeral of a noble woman, the priest. (13th c., Brancion, église Saint-Pierre). NOT PUBLISHED. Enterrement d'une noble dame, le prêtre (XIIIe siècle). NON PUBLIE. Photo: Tina Anderlini |
Saint (8th c., Cividale del Friul,Tempietto Longobardo) NOT PUBLISHED. Sainte (VIIIe siècle). NON PUBLIE. Photo: Tina Anderlini |
Le gisant de Maria Laach
Fig. 5.15: Tomb effigy of Heinrich II (1270–1280; Maria Laach Abbey, Germany). Gisant d'Henri II de Luxembourg (1270-1280). Photo: Tina Anderlini |
Figs. 5.16 and 5.17: Details of fig. 5.15. |
Figs. 5.16 et 5.17: Détails de la fig. 5.15. |
Fig. 5.18: Detail of the cushion from the effigy of Heinrich II. Détail du coussin du gisant d'Henri II. Photo: Tina Anderlini. |
Fig. 5.19: Detail of the heraldic shoes from the effigy of Heinrich II. Détail des chaussures héraldiques du gisant d'Henri II. Photo: Tina Anderlini. |
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